חיפוש
  • הילה דותן

מחשבות על ילד אלפא

יש תקופות, בעיקר כאלה שמעוררות בהלה, שהילד שלנו עשוי להיכנס לעמדת האלפא.

הוא הופך להיות שתלטן, חייב להגיד את המילה האחרונה, לא מקשיב לנו, מתווכח או נכנסים למו"מ על כל דבר..

בקיצור, ממש קשה איתו כשהוא ככה!

קשה לנו וקשה גם לו.

הוא מתנהג כאילו הוא לא באמת צריך אותנו. שיש לו את התשובות.

וכשהוא ככה, זה מוציא מאיתנו את כל האינסטינקטים לגבור עליו, לנצח את השתלטנות שלו, להראות לו מי הבוס.

בגלל חוסר האונים שלנו מול ההתנהגות שלו, גם אנחנו נהיים אגרסיביים כלפיו (כועסים, דורשים, מאיימים)

וזה רק חושף את חוסר האונים שלנו והופך אותנו לעוד פחות אלפא עבורו.

וככה כדור השלג של מאבקי כוחו מרחיק ביננו, יוצר מגננות וחומות גבוהות יותר.

יש פה פספוס. חוסר הבנה אחד גדול!

חשוב שנבין. ילד אלפא זה ילד שהמגננה שלו הכניסה אותו, ללא שליטתו, לעמדת ההובלה בקשר עם ההורים.

במקום שהוא יהיה בעמדת התלות וההורה בעמדת האלפא , האינסטינקטים שלו התהפכו.

ההתנהגות שלו (שבאמת יכולה להיות בלתי נסבלת) מסווה את חוסר הבטחון שלו, את השבריריות שלו, את המגננה שלא מאפשרת לו לקבל מאיתנו את מה שהוא צריך בקשר. הוא משדר "אני לא צריך אתכם", כשמה שהוא הכי צריך זה אותנו.

הוא זקוק לנו שנשחרר אותו מהתפקיד הזה שהמוח שלו לקח, ונאפשר לו לשוב להיות ילד.

ילד שיכול לסמוך על ההורה, לקבל ממנו נחמה, אהבה והובלה.

אז איך מביאים אותו למקום הזה?

העניין הוא שאי אפשר ללמד ילד או לדרוש ממנו להיכנס לעמדת התלות בקשר איתנו. בטח שלא לקחת את ההובלה בכוח.

גם אין הוראות להורה שיהפכו אותו להיות האלפא שהילד צריך.

זה יותר גישה שלנו מאשר פעולה שצריך לעשות.

הנה כמה עקרונות בסיסיים להחזיק בראש ובלב כשנגשים למשימה:

1. לראות מעבר להתנהגות, המילים, השתלטנות והטונים, ולזכור שיש פה ילד שממש ממש קשה לו וזקוק לנו שנעזור לו לרכך את המגננות.

2. נהייה נדיבים בהזמנה שלנו לתלות שלו בנו. אנחנו רוצים לתת הזמנה להישען, לסמוך עלינו "אני אטפל בך", "אתה יכול לבטוח בי" (לא צריך לפחד שאם אני אזמין תלות, הילד לא ירצה להיות עצמאי) אנחנו רוצים שהחוויה של התלות בנו תהייה חוויה טובה-


, בלי איומים בפרידה, בלי להשתמש במה שחשוב לילד נגדו, בלי ענישה.

3. נספק מגע וקירבה בנדיבות (למרות שהוא משדר שהוא לא צריך)

4. נראה את הילד כנזקק לנו ונאמין שאנחנו באמת המענה שלו.

אם אתם עדיין לא בטוחים, אז תדעו. אנחנו באמת המענה שלו!

ילדים יכולים לתרגל את עמדת האלפא, עם חברים/ אחים במשחק ואפילו מדי פעם איתנו,

אבל כשהם נתקעים שם, זה סימן למגננה. ולמה זה כל כך בעייתי?

כי כשהמוח של הילד עסוק במגננה, הוא לא עסוק בלהתפתח ולהבשיל.

במצב מגננה, הוא לא מוצא מנוחה, הוא לא מסתגל, הוא לא מתהווה..הוא פשוט נתקע.

זו סיבה מספיק טובה לעצור רגע, להתבונן על הילד שלנו, לנסות לראות מה איתו. להבין שזה התפקיד שלי לקחת אחריות על מערכת היחסים ולספק לו את התנאים שיאפשרו לו למצוא מנוחה בקשר ולחזור להיות ילד. כמו שילד אמור להיות.

(וגם כדי שלנו יהיה יותר קל לגדל אותו😊).





17 צפיות

/ כתבו לי /

אני פה בשבילכם /

  • Facebook Social Icon

הילה דותן | הדרכת הורים | סדנאות להורים

Asset-4.png