חיפוש
  • הילה דותן

איומים והתניות

עודכן ב: 15 ספט 2019

איך התניות ואיומים פוגעים בילדים ובמערכת היחסים שלנו איתם??

C

"אם לא תיכנס למקלחת עכשיו, גם אני גם לא אתייחס לבקשות שלך"  כך אמרתי אתמול לבני, בן 7.5.

מכירים את זה שכשאנחנו רוצים להניע את הילדים שלנו ואנחנו לא מוצאים איך, אז אנחנו משתמשים ב" אם לא...אז.."?

איך התניות ואיומים פוגעים בילדים ובמערכת היחסים שלנו איתם?? *** חזרה לאתמול- כבר באותו רגע ידעתי שזו שטות, אבל זה היה חזק ממני.

הוא הסתכל אלי לבדוק כמה אני רצינית ונכנס למקלחת.

הפעם זה עבד, השגתי את מבוקשי, אז למה אני מרגישה עם זה רע??

יכול להיות שהפסדנו משהו אחר? מה קרה שם שגרם לו להתרצות ולהקשיב לי?

במילה אחת: בהלה!!! הפעלתי את מערכת הבהלה שלו שאומרת לו:

"זהירות! ההיקשרות שלך בסכנה. אתה לא יכול להרשות לעצמך לאבד אותה.  אם לא תכנס למקלחת אתה מסתכן שהיא לא תתייחס אליך או לא תענה לבקשות שלך"

האם היה זה אקט חינוכי מצידי?  האם בפעם הבאה הרצון הזה לקום להתקלח ינבע מתוכו? סביר שלא.

**שימוש במערכת הבהלה אמור לשרת אותנו רק במקרים שבהם מדובר בסכנה** כלומר: אם הילד רץ לכביש, מתקרב לחשמל או מרביץ לאחותו התינוקת.

אם נשתמש במערכת הזו כל פעם שנרצה שהילד יקשיב לנו , במקרים שאינם דורשים זהירות, יהיו לכך 3 השפעות:

1. שחיקה של מערכת הבהלה: להתניות ואיומים יש תאריך תפוגה. אם נשתמש בבהלה יותר מדי, באיזשהו שלב זה כבר לא יעבוד לנו (גם במקרים שבאמת נרצה להגן עליהם). אצלי זה עבד הפעם כי אני לא עושה את זה לעיתים קרובות. אבל עוד כמה ימים כאלה ואצטרך למצוא איום חדש..

2. פגיעה במערכת היחסים:  כשמדברים לילד בהתניות ואיומים, מלמדים אותו שהוא אמור לציית לנו, שיש תנאים לאהבה או לקבלה שלנו אותו, שיש דברים שיכולים לאיים על הקשר שלנו.

3. פגיעה בצמיחה והתפתחות:  כשילד נמצא יותר במדי בהלה, כשהוא לא יכול "להיות במנוחה" בקשר איתנו, המוח שלו מאותת לו להפנות את המשאבים לשמירה על הקשר, על מערכת היחסים לדמות ההיקשרותית, במקום להתפנות לתהליכי צמיחה והתפתחות.

הניסיון מראה לי שזה פתרון שעובד ברמה הרגעית, אבל לא כדאי לי להשתמש בו לעיתים קרובות כי המחיר הוא גבוה.

אז מה כן??

אני יכולה לתת לכם רעיונות שעבדו לי כשהם היו יותר קטנים (תופסת למקלחת, שק קמח, לקחת אותו בקפיצות צפרדע, להציע לו משחק מים וכו), אבל זה לא באמת העניין.

בסופו של יום, מה שיקבע אם הילד שלנו, לפחות חלק מהפעמים, ירצה לשתף פעולה ולהיות טוב עבורנו, זה איכות ועומק הקשר שיש לו איתנו .

ממש כמו בני זוג. ככל שהקשר חזק ועמוק, כך אנחנו רוצים לשתף פעולה ולעשות יותר אחד למען השניה. זה לא אומר שכשיש היקשרות עמוקה, הילדים "עומדים דום" בכל פעם שמבקשים מהם משהו. לפעמים הם פשוט עסוקים במשחק או במחשבות שלהם, לפעמים ממש לא בא להם ( בדיוק כמו לנו), אבל כשמערכת היחסים פעילה, זה יותר טבעי לקבל הכוונה מההורה וזה יותר קל לנו לקבל את הקשב והרצון שלהם ללכת אחרינו.

גם אם הילד שלנו לא עושה מה שהיינו רוצים שיעשה (נגיד להתקלח או לסדר את החדר), זה לא הופך אותו לילד לא מחונך או אותנו להורים חלשים אם נחליט לא להתעקש ולשים את מערכת היחסים מעל הכל.

ההיפך הוא הנכון. מערכת היחסים היא מעל הכל!

ואם נתמיד בזה, נראה שגם שיתוף הפעולה משתפר- ומרצון ❤️



Hashtag your posts

Love to #hashtag? Good news!

You can add tags (#vacation #dream #summer) throughout your posts to reach more people. Why hashtag? People can use your hashtags to search through content on your blog and find the content that matters to them. So go ahead and #hashtag away!


31 צפיות

/ כתבו לי /

אני פה בשבילכם /

  • Facebook Social Icon

הילה דותן | הדרכת הורים | סדנאות להורים

Asset-4.png